Torsdag 28. August.08
Innføring i GLSM, info om oppgave og frister.
Oppmøte: Samling i klassen
Torsdag, 2. Oktober.08
Rettledning med praksislærer og faglærer i GLSM.
Ca kl 14 – 14.35
Mandag, 6. Oktober.08
Starter kl.10, slutter kl. 15
Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- startet på prosjektplan
-fant litteratur (- en tankevekker; lærervansker i matematikk) om temaet
Tirsdag, 7. Oktober.08
Starter kl. 12.30, ferdig kl. 15
Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- jobbet videre med prosjektplan
- introduksjon til temaet
-problemstilling og mål
-forskingsmetoder
Torsdag, 9. Oktober.08
starter kl 8.30, ferdig kl 14.30
oppmøte: Ida, Mona og Geir Martin
Hva gjorde vi:
Ferdigstilling av progresjonsplan.
Få klar kartleggings oppgavene
-oppmøte med Gry (kl 13.00)
Finpuss og endringer i oppgaven
Mandag, 13. Oktober.08
starter kl 10, ferdig kl 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
Endret oppgavene, ferdig utkast til kartleggingen
Møte med praksislærerne kl 13.00
Fikk tilbakemelding
Fikk justert utkastet
Onsdag, 15. Oktober.08
starter kl 8.15, ferdig kl 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
Utførte kartleggingsundersøkelser på barneskolen
Torsdag, 16. Oktober.08
Starter kl. 9.30, ferdig kl. 14.50 på HSH.
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobbet medvurderingsskjema til matte ark
-laget spørsmål til intervjuet
15.00- 15,30 Samtale med praksislærene på Langeland skole
Fredag, 17. Oktober.08
starter kl 9,00 ferdig kl. 12.15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Matin og Birthe
Hva gjorde vi:
-intervjuet 6 av de elevene (hver elev omtrend 30-45min)
-snakket med praksislærer
Mandag, 20. Oktober.08
starter kl 9, ferdig 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
begynte med første "utkast til rapporten"
Tirsdag, 21. Oktober.08
Startet kl. 11, ferdig 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobber videre med første utkast
-spørsmål om første utkast
-kl 12 møte med Birgit
- fordelte hjemmeoppgaver
Onsdag, 22. Oktober.08
starter kl 10, ferdig 14.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva
gjorde vi:
-retter første utkast
- begynte med rapporten
Torsdag, 23. Oktober.08
starter kl 12, ferdig kl 15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-planlagt videre muntlig presentasjon
-muntlig presentasjon i lag med 3 andre grupper
Faglærer: Gry
Fredag, 24. Oktober.08
starter kl 8.30, ferdig kl 13.30
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-jobbet med rapporten
Mandag, 27. Oktober.08
starter kl 12, ferdig kl 14.15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
- leste kommentarer fra Birgit og Gry
-retter opp små ting i rapporten
-skrev litt om Vygotskij
- valgte mer bøker
-fordelte hjemmeoppgaver
Tirsdag, 28. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 14
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-skrev videre på rapporten
Samkjørte hjemmearbeid
fordelte hjemmeoppgaver
Onsdag, 29. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 15
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Jobbet noe alene og noe i gruppe.
Hva gjorde vi:
-skrev videre
- jobbet med teorien
-retter opp små ting
Torsdag, 30. Oktober.08
starter kl 9, ferdig kl 18
oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Hva gjorde vi:
-drøfting
-avslutning
-sammendrag
Fredag 31. Oktober.08
Startet 9.30 ferdig kl 14.00
Oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe
Retting, justering, og utfylling av rapporten
Innlevering.
Refleksjon
Praksis oppgaven vi hadde var et svært inntresant "mini" forsknings prosjekt. Vi ble enige i samarbeid med praksislærerne om å kartlegge de elevene som hadde størst kompetansenivå i matematikk. Dette gjorde vi for å se om vi kunne finne deres maksimalgrense innenfor faget og hovedsaklig temaet addering og subtrahering.
Personlig har jeg lært mer om hva kartlegging er både når det gjelder kvantitativ og kvalitativ metode. Prosessen med å lage og gjennomføre spørreundersøkelsen og intervjuet var også svært lærerikt. Fokuset på disse elevene gjorde også at jeg fikk lære mer om intelligente barn, noe som har vert svært berikende. I tillegg har vi fått sett på hvordan en i praksis kan gi elever tilpassett opplæring, noe som er et krav i henhold til opplæringsloven "§ 1-3. Dette har vert svært interessant spesielt med tanke på at disse elevene ofte ikke får nok utfordringer i skolen generelt sett i dag.
I tillegg vil jeg trekke frem at vi prøvde ut forskjellige konkretiseringsmiddel, og kuleramme utmerket seg som et bra hjelpemiddel i forhold til å lære en del barn ti talls systemet. Dette var svært interessant.
Når det gjelder gruppe prosessen så har den fungert rimelig bra. Vi har hatt lett for å bli enige og det har vert en positiv holdning i gruppen hele perioden. I forhold til ansvars fordeling i forhold til hjemme arbeid har det ikke gått fullt så bra, det resulterte i at vi jobbet mest i lag på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar