fredag 31. oktober 2008

Obligatorisk individuell logg i forhold til GLSM oppgaven


 

Torsdag 28. August.08

Innføring i GLSM, info om oppgave og frister.

Oppmøte: Samling i klassen


 

Torsdag, 2. Oktober.08

Rettledning med praksislærer og faglærer i GLSM.

Ca kl 14 – 14.35


 

Mandag, 6. Oktober.08

Starter kl.10, slutter kl. 15

Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

- startet på prosjektplan

-fant litteratur (- en tankevekker; lærervansker i matematikk) om temaet


 

Tirsdag, 7. Oktober.08

Starter kl. 12.30, ferdig kl. 15

Oppmøte: samling i gruppe: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

- jobbet videre med prosjektplan

- introduksjon til temaet

-problemstilling og mål

-forskingsmetoder


 

Torsdag, 9. Oktober.08

starter kl 8.30, ferdig kl 14.30

oppmøte: Ida, Mona og Geir Martin

Hva gjorde vi:

Ferdigstilling av progresjonsplan.

Få klar kartleggings oppgavene

-oppmøte med Gry (kl 13.00)

Finpuss og endringer i oppgaven


 

Mandag, 13. Oktober.08

starter kl 10, ferdig kl 14.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

Endret oppgavene, ferdig utkast til kartleggingen

Møte med praksislærerne kl 13.00

Fikk tilbakemelding

Fikk justert utkastet


 

Onsdag, 15. Oktober.08

starter kl 8.15, ferdig kl 13.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

Utførte kartleggingsundersøkelser på barneskolen


 

Torsdag, 16. Oktober.08

Starter kl. 9.30, ferdig kl. 14.50 på HSH.

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-jobbet medvurderingsskjema til matte ark

-laget spørsmål til intervjuet

15.00- 15,30 Samtale med praksislærene på Langeland skole


 

Fredag, 17. Oktober.08

starter kl 9,00 ferdig kl. 12.15

oppmøte: Ida, Mona, Geir Matin og Birthe

Hva gjorde vi:

-intervjuet 6 av de elevene (hver elev omtrend 30-45min)

-snakket med praksislærer


 

Mandag, 20. Oktober.08

starter kl 9, ferdig 14.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

begynte med første "utkast til rapporten"


 

Tirsdag, 21. Oktober.08

Startet kl. 11, ferdig 13.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-jobber videre med første utkast

-spørsmål om første utkast

-kl 12 møte med Birgit

- fordelte hjemmeoppgaver


 

Onsdag, 22. Oktober.08

starter kl 10, ferdig 14.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva
gjorde vi:

-retter første utkast

- begynte med rapporten


 

Torsdag, 23. Oktober.08

starter kl 12, ferdig kl 15

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-planlagt videre muntlig presentasjon

-muntlig presentasjon i lag med 3 andre grupper

Faglærer: Gry


 

Fredag, 24. Oktober.08

starter kl 8.30, ferdig kl 13.30

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-jobbet med rapporten


 

Mandag, 27. Oktober.08

starter kl 12, ferdig kl 14.15

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

- leste kommentarer fra Birgit og Gry

-retter opp små ting i rapporten

-skrev litt om Vygotskij

- valgte mer bøker

-fordelte hjemmeoppgaver


 

Tirsdag, 28. Oktober.08

starter kl 9, ferdig kl 14

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-skrev videre på rapporten

Samkjørte hjemmearbeid

fordelte hjemmeoppgaver


 

Onsdag, 29. Oktober.08

starter kl 9, ferdig kl 15

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Jobbet noe alene og noe i gruppe.

Hva gjorde vi:

-skrev videre

- jobbet med teorien

-retter opp små ting


 

Torsdag, 30. Oktober.08

starter kl 9, ferdig kl 18

oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Hva gjorde vi:

-drøfting

-avslutning

-sammendrag


 

Fredag 31. Oktober.08

Startet 9.30 ferdig kl 14.00

Oppmøte: Ida, Mona, Geir Martin og Birthe

Retting, justering, og utfylling av rapporten

Innlevering.


 


 


 

Refleksjon

Praksis oppgaven vi hadde var et svært inntresant "mini" forsknings prosjekt. Vi ble enige i samarbeid med praksislærerne om å kartlegge de elevene som hadde størst kompetansenivå i matematikk. Dette gjorde vi for å se om vi kunne finne deres maksimalgrense innenfor faget og hovedsaklig temaet addering og subtrahering.

Personlig har jeg lært mer om hva kartlegging er både når det gjelder kvantitativ og kvalitativ metode. Prosessen med å lage og gjennomføre spørreundersøkelsen og intervjuet var også svært lærerikt. Fokuset på disse elevene gjorde også at jeg fikk lære mer om intelligente barn, noe som har vert svært berikende. I tillegg har vi fått sett på hvordan en i praksis kan gi elever tilpassett opplæring, noe som er et krav i henhold til opplæringsloven "§ 1-3. Dette har vert svært interessant spesielt med tanke på at disse elevene ofte ikke får nok utfordringer i skolen generelt sett i dag.

I tillegg vil jeg trekke frem at vi prøvde ut forskjellige konkretiseringsmiddel, og kuleramme utmerket seg som et bra hjelpemiddel i forhold til å lære en del barn ti talls systemet. Dette var svært interessant.

Når det gjelder gruppe prosessen så har den fungert rimelig bra. Vi har hatt lett for å bli enige og det har vert en positiv holdning i gruppen hele perioden. I forhold til ansvars fordeling i forhold til hjemme arbeid har det ikke gått fullt så bra, det resulterte i at vi jobbet mest i lag på skolen.


 

Ingen kommentarer: